Scrapbog
2018 -

 


 2018
 


Underværket torsdag den 5. april kl. 20.00- 22.30  Stemannsgade 9 C, Randers.
Sponsorer:
  Randers Tandhjulsfabrik, Sparekassen Kronjylland,
Kurt Sørensen Maskinfabrik A/S,
Malerfirma Thage W Nielsen,Dansk Revision Randers, Randers Kommune, Kunstrådet

Pris:

Medl. 150 kr. ellers 200  kr

Baby Jools and The Jazzaholics

 

Besætning:

Denny Illet: trumpet,vocal.
Mike Owen: trombone,vocal.
Karl Hird: clarinet,sax.
Brian Mellor: banjo,vocal.
Jim Swinnerton: double bass.
Baby Jools: drums.
 

 

Janitsharen BABY JOOLS har været leder af ”Baby Jools and the Jazzaholics” siden 2012. Bandet, der har 8 år på bagen, er hurtigt blevet et af Storbritanniens mest dynamiske, eftertragtede bands. De har udført job over hele Europa på jazzklubber, festivaler og private arrangementer.
Den store efterspørgsel og popularitet skyldes ikke mindst, at bandets medlemmer er hentet blandt de bedste traditionelle musikere i England i en alderssammensætning mellem 28 til 73 år. Bandet kan få publikum til at lytte og danse lige starten med et repertoire med musik af King Oliver, Louis Armstrong, Jelly Roll Morton, Kid Ory, George Lewis. - Gospel/ spirituelle numre og New Orleans Brass Band parade melodier.
De er blevet rost, uanset hvor de har spillet, for deres vitalitet og musikalske kvalitet.
De er garanti for en fantastisk jazz oplevelse, der venter os i igen i 2017!
I bandet genkender vi Mike Owen /trombone, der har gæstet Jazzens Venner adskillige gange i forskellige bands, men ikke mindst i hans eget ”Woodland Jazzband”.
Mike Owen er født og opvokset i Birmingham og rejste i 1989 til New Orleans, hvor han levede som musiker i 10 år. Siden 2006 har han haft bopæl i Århus, men er nu bosat i London.

Superb British Jazz Band BABY JOOLS AND THE JAZZAHOLICS - featuring Baby Jools (drums), David Illet (trumpet and vocals), Mike Owen (trombone and vocals), Karl Hird (clarinet and sex), Brian Mellor (banjo/guitar and vocals) and Jim Swinnerton (double bass) performing at Underværket Randers for Jazzens Venner


 

 


Underværket torsdag den 1. marts kl. 20.00- 22.30  Stemannsgade 9 C, Randers.
Sponsorer:
Randers Tandhjulsfabrik, Sparekassen Kronjylland,Kurt Sørensen Maskinfabrik A/S,
Malerfirma Thage W Nielsen,Dansk Revision Randers, Randers Kommune, Kunstrådet

 

Jesper Thilos Kvartet

   


Besætning:
 

Jesper Thilo: clarinet / sax
Ole Kock Hansen: ,piano,
Hans Backenroth: bassist
Kristian Leth: trommer

 
 

Thilo topper med klassekvartet

Nok er Jesper Thilo blevet 76 år, men man skal lede længe efter en musiker med de samme kvaliteter. Med lethed og elegance mestrer han både saxofon og klarinet, så det blev et behageligt gensyn med en af dansk jazzmusiks største, da Thilo torsdag aften trådte til i sidste øjeblik for at afløse den uarbejdsdygtige amerikaner Ken Peoplowski. Det var en fornøjelse at opleve, hvor smukt og simpelt selv de sværeste passager bliver serveret af Jesper Thilo.

Oplevelsen blev bestemt ikke mindre af, at Thilo trådte ind som solist i det, der viste sig at være en klassekvartet. Ole Kock Hansen på piano kan bare det hele. Hans Backenroth med den svenske baggrund viste sig igen som en af Skandinaviens bedste, og Kristian Leths arbejde med trommerne kunne ikke gøres bedre.

Samlet set serverede kvartetten masser af lækre jazzstandards og bragte musikken ud i hjørner, hvor man sjældent kommer. En rigtig god aften hos Jazzens Venner, hvor mange heldigvis havde trodset kulden - og ingen fortrød det.

 


 


Underværket torsdag den 1. februar kl. 20.00- 22.30  Stemannsgade 9 C, Randers.
Sponsorer:  Randers Tandhjulsfabrik, Sparekassen Kronjylland,
Kurt Sørensen Maskinfabrik A/S,
Malerfirma Thage W Nielsen,Dansk Revision Randers, Randers Kommune, Kunstrådet

 

Monique Thomas

 
Besætning:

Monique Thomas, vocal
Thomas l´Etienne clarinet, tenorsax, vocal
Finn Burich trombone, vocal
Torben Bøtker Bjørnskov bas
Martin Schack piano
Espen Laub von Lillienskjold drums


 

 


 

Medlemmerne i Burich-l'Etienne Orleans Ensemble spiller ikke sammen hver dag, men her i vintermånederne bliver det til adskillige koncerter i danske jazzklubber samt i både Sverige og Tyskland. Et besøg hos Jazzens Venner i Randers afslørede, at musikerne rent faktisk har et samspil, som ligner, at de aldrig bestilte andet.

Samarbejdet startede i år 2000, og seneste fornyelse er, at den amerikanske sangerinde Monique Thomas - bosiddende i Bordeaux, Frankrig - er trådt ind for på fineste måde at varetage vokalarbejdet i det meget alsidige band, som nok hylder New Orleans-traditionen, men som suværænt mestrer adskillige andre genrer.

Der er en solid bund af blues i de fleste af de numre, som bandet præsenterer. "If it wasn't for the blues, there would be no jazz", siger Monique Thomas, der som sangerinde kan både jazz/blues-standarder som "Basin Street Blues" og "Route 66", ligesom hun fortolker Billie Holiday, gospel og performer fremragende med scatsong i enkelte numre.

Flot fundet af duoen Finn Burich, der bor i Haderslev, og Thomas l'Etienne, der støder til fra det tyske, men har lært at tale udmærket dansk af Burich's børn. De to - Burich og l'Etienne - klæder hinanden som tog selvironiske og uhøjtidelige brødre. Deres omgang med instrumenterne trombone (Burich), klarinet og tenorsax (l'Etienne) er næsten en leg på højt niveau.

Martin Schack spiller klaver, hvor han både fylder ud og falder fint ind, når det er tid til en solo. Det er karakteristisk for Burich-l'Etienne New Orleans Emsemble, at samspillet er på plads, og at der er rum til, at de enkelte musikere på nærmest solistvis kan vise deres talenter frem på skift. Store talenter og meget musikalsk kunnen.

Rytmesektionen er en historie for sig selv. Esben Laub von Lillienskjold på trommer og Torben Bøtker Bjørnskov på bas lægger den gennem hele koncerten swingende bund og brillerer i velvalgte solofremstød med både finesser og finurligheder, som man kan imponeres over, samtidig med at underholdningsværdien er høj.

Thomas l'Etienne byder på et par glimt af choromusik, som han har fornemmet via sine ophold i Brasilien, og sørme om ikke Monique Thomas kan sprede et par caribisk inspirerede vokaler ud over koncerten.

Alt i alt et særdeles velspillende orkester, der er tro mod sit udgangspunkt i New Orleans, men samtidig formår at mestre et pænt antal andre genrer.